BEZPIECZEŃSTWO i ochrona przeciwpożarowa
Wydatki zrealizowane w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r.
3 028 071 zł
+20,80%
do roku 2020
W roku 2021 Gmina Mosina przeznaczyła 3.028.070,74 zł na wydatki związane z bezpieczeństwem publicznym. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (1.660.706,92 zł) oraz działalność Straży Miejskiej (1.086.844,26 zł). W ramach wydatkowanych środków 619.222,89 zł przeznaczono na zadania o charakterze inwestycyjnym. Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r. przedstawiono poniżej.
Bezpieczeństwo w Gminie Mosina w 2021 r.
DZIAŁALNOŚĆ STRAŻY MIEJSKIEJ W MOSINIE
Straż Miejska działa w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 1997r. o strażach gminnych. Straż tworzy się do ochrony porządku publicznego na terenie gminy. Pełni ona służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swe zadania z poszanowaniem godności i praw obywateli. Straż jest jednostką organizacyjną gminy. Kieruje nią komendant zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Nadzór nad działalnością straży sprawuje burmistrz, a także wojewoda.
Straż miejska współpracuje z Policją na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 4 sierpnia 2021 r. Komendanci straży gminnej i komendanci jednostek organizacyjnych Policji realizują współpracę, w szczególności przez:
organizowanie okresowych spotkań w celu dokonania ocen zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego, a także wytyczania wspólnych zadań;
wzajemne, bieżące konsultacje w zakresie wykonywanych zadań;
organizowanie odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych zadań;
wyznaczenie strażników gminnych i policjantów do utrzymywania bieżących kontaktów.
Do zadań straży należy w szczególności:
ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych;
czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym;
kontrola publicznego transportu zbiorowego – w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym;
współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia;
ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.
Strażnik wykonując zadania ma prawo do:
udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego;
legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości;
ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji;
dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary lub w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1 pkt 3 – na zasadach i w sposób określony w ust. 1c–1m;
dokonywania sprawdzenia prewencyjnego osób doprowadzanych, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 7, w celu ochrony przed bezprawnymi zamachami na życie lub zdrowie osób lub mienie, a także w celu ochrony przed nieuprawnionymi działaniami skutkującymi zagrożeniem życia lub zdrowia;
nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia;
dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym;
wydawania osobom poleceń określonego zachowania się w granicach niezbędnych do wykonywania czynności określonych w pkt 1–6;
żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych;
zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji.
Wojewoda może na czas określony zarządzić użycie straży do wspólnych działań z Policją w przypadku powszechnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego. Koszty związane z funkcjonowaniem straży pokrywane są z budżetu gminy. Strażnik może pracować poza normami określonymi w kodeksie pracy w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy, klęski żywiołowej lub wystąpienia zdarzeń o charakterze terrorystycznym. Strażnikowi miejskiemu nie przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury.
1 389
Liczba podjętych interwencji ogółem w 2021 r.
197
Liczba udzielonych pouczeń w 2021 r.
173
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2021 r.
Ewidencja wyników działań Straży Miejskiej w 2021 r.
227
Liczba przeprowadzonych kontroli i odbytych służb w 2021 r. (ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej)
151
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2021 r.
413
Liczba przeprowadzonych z Policją patroli wspólnych w 2021 r.
Pozostałe działania Straży Miejskiej w 2021 r.
W ramach współpracy z policją przeprowadzono 413 patroli mieszanych. Zorganizowano także następujące akcje prewencyjne:
,,Bezpieczny senior"
,,Cyberprzemoc rówieśnicza"
"Razem przeciwko przemocy".
W obu akcjach brał udział jeden strażnik miejski. Współpracowano także z gminnymi jednostkami OSP oraz OPS-em w Mosinie. Ponadto strażnicy miejscy przeprowadzili 139 kontroli nieruchomości pod kątem spalania odpadów i realizacji uchwały antysmogowej. Przeprowadzono także 147 kontroli nieruchomości w zakresie złożenia deklaracji w sprawie opłaty za odbiór odpadów komunalnych.
W 2021 r. liczba funkcjonariuszy Straży Miejskiej w Mosinie wynosiła 9 osób (w tym: komendant, 1 funkcjonariuszka do obsługi monitoringu, a także 1 osoba odpowiedzialna za nadzór nad pracą osób skazanych przez sąd na karę ograniczenia wolności). Jednostka posiadała na wyposażeniu pojazdy:
Dacia Dokker - radiowóz, 2016r.,
Fiat Fiorino - radiowóz, 2009r.,
Kymco - skuter, 2008r.,
Dacia Duster 4x4 - radiowóz, pozyskany w 2021 r.
4 rowery.
Straż Miejska w 2021 r. obchodziła 30-lecie powstania. Z tej okazji odbyło się uroczyste posiedzenie Komisji Inwestycji, Ochrony Środowiska i Bezpieczeństwa Rady Miejskiej w Mosinie. W 2021 r. Straż Miejska po wielu latach przeniosła się do nowej siedziby, mieszczącej się na ulicy Dworcowej 3 w Mosinie. Zaistniałe zmiany znacząco wpłynęły na poprawę warunków pracy funkcjonariuszy, co niewątpliwie będzie miało także wpływ na wzrost jakości świadczonych usług w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego na rzecz mieszkańców.
DZIAŁALNOŚĆ jednostek straży pożarnych
Zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a także ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. W myśl art. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, polega ona na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
Burmistrz koordynuje funkcjonowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy w zakresie ustalonym przez wojewodę. Zadanie to może być wykonywane przy pomocy komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej, jeżeli taki komendant został zatrudniony albo przy pomocy komendanta gminnego związku ochotniczych straży pożarnych (art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej).
Jednostkami ochrony przeciwpożarowej są min. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej i Ochotnicza Straż Pożarna. Gmina Mosina zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy Mosina działa siedem jednostek ochrony przeciwpożarowej, z których sześć to jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej (w tym dwie włączone w struktury Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego) oraz jedna to Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 9 działająca w strukturach Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu:
JRG 9 Mosina;
OSP Mosina;
OSP Pecna;
OSP Radzewice;
OSP Nowinki;
OSP Żabinko;
OSP Krajkowo.
W dniu 31.12.2021 r. została opublikowana nowa ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych. Określiła ona min. zadania podejmowane przez OSP. Oprócz prowadzenia działań ratowniczych oraz udziału w akcjach ratowniczych, OSP wspierają gminę w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej oraz biorą udział w ochronie ludności. Wykonują także inne zadania określone w art. 3 w/w ustawy.
W ramach realizacji zadania własnego w zakresie ochrony przeciwpożarowej gmina zapewnia stosownie do posiadanych sił i środków ochotniczym strażom pożarnym:
obiekty, tereny, pojazdy i sprzęt specjalistyczny, środki ochrony indywidualnej, umundurowanie i środki łączności oraz zapewnia ich utrzymanie,
ubezpieczenia oraz badania lekarskie.
Szkolenia, w tym specjalistyczne strażaków ratowników OSP prowadzi nieodpłatnie Państwowa Straż Pożarna. Strażak-ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu otrzymuje ekwiwalent pieniężny, którego wysokość ustala właściwa rada gminy nie rzadziej niż raz na 2 lata.
Gmina Mosina zapewnia gotowość bojową tych jednostek finansując z budżetu:
polisy ubezpieczeniowe imienne dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
badania lekarskie okresowe dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
ubezpieczenia podstawowe OC samochodów specjalnych pożarniczych oraz AC dla zakupionych pojazdów;
ekwiwalent za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym;
zaopatrzenie strażaków w umundurowanie i inne środki ochrony indywidualnej;
bieżące drobne naprawy, konserwacje, przeglądy samochodów;
koszty paliwa i innych materiałów pędnych;
zakup nowych samochodów specjalnych dla jednostek OSP.
Wyposażenie i aktywność jednostek OSP Gminy Mosina
Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych, które działają na terenie Gminy Mosina posiadają wyposażenie oraz potencjał osobowy zapewniający pełną zdolność do podejmowania działań ratowniczo-gaśniczych. Pojazdy wraz z sprzętem będącym na wyposażeniu jednostek mają zapewnione miejsce do przechowywania. W roku 2021 z większych pozyskanych sprzętów, zakupionych dzięki dotacjom zewnętrznym, środkom przekazanym z budżetu gminy Mosina oraz wsparciu Państwowej Straży Pożarnej można wymienić samochód terenowy dla OSP Mosina oraz nowy samochód ciężki ratowniczo-gaśniczy dla OSP Mosina, na którego zakup cześć środków w wysokości 500 tys. złotych został przeznaczony z budżetu Gminy Mosina, przyczepę transportową dla OSP Pecna oraz dwa suche skafandry do pracy w wodzie dla OSP Radzewice. Ponadto w roku 2021 zrealizowano zakup 34 kompletów ubrań specjalnych dla strażaków z Gminy Mosina za kwotę 197.179,11 zł brutto. Z budżetu Gminy Mosina dodatkowo finansowane są wszelkie drobniejsze potrzeby zakupowe, niezbędne do zapewnienia gotowości bojowej każdej z jednostek OSP.
zarządzanie kryzysowe
W ramach zarządzania kryzysowego Gminy Mosina w budynku wielofunkcyjnym w Pecnej wydzielono pomieszczenie, w którym znajduje się sprzęt "pierwszego rzutu” w przypadku zaistnienia anomalii pogodowych, takich jak podtopienia lub też wichury.
Stan magazynowy Gminy Mosina na potrzeby zarządzania kryzysowego