planowanie przestrzenne
Gmina Mosina charakteryzuje się bardzo specyficznymi uwarunkowaniami prawnymi mającymi wpływ na planowanie przestrzenne.
Z jednej strony są to formy ochrony przyrody takie jak Wielkopolski Park Narodowy czy Rogaliński Park Krajobrazowy. Natomiast z drugiej strony będą to ograniczenia wynikające ze strefy ochronnej ujęcia wody w rejonie Mosina-Krajkowo dla zaopatrzenia Poznańskiego Systemu Wodociągowego. W przedmiotowym zagadnieniu nie można również zapominać o ograniczeniach wynikających z sytuowania w północnej części gminy obiektów wojskowych.
Formy ochrony przyrody o ile stanowią ograniczenia w rozwoju pewnych dziedzin produkcyjno-usługowych gminy, o tyle stanowią również o jej potencjale w zakresie rozwoju związanego z wypoczynkiem, rekreacją i turystyką. Zupełnie inna sytuacja występuje natomiast ze strefą ochronną Poznańskiego Systemu Wodociągowego. Przedmiotowy obszar (niewątpliwie niezbędny w celu ochrony ujęcia wody dla aglomeracji poznańskiej), stanowi obecnie bardzo dużą barierę w rozwoju gminy. Obowiązujące rozporządzenie Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z 9 sierpnia 2012 r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wody w rejonie Mosina-Krajkowo dla zaopatrzenia Poznańskiego Systemu Wodociągowego zawiera liczne ograniczenia. Funkcjonują one praktycznie w całej lewobrzeżnej części gminy - w pasie kilkukilometrowym przylegającym bezpośrednio do Warty. Związane są one nie tylko z zakazami uniemożlwiającymi realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, ale również z rozwojem podstawowej infrastruktury technicznej.
W północnej części gminy (Babki) znajdują się tereny zamknięte ustalone przez Ministra Obrony Narodowej. Funkcjonuje na nich kompleks wojskowy Poznań-Babki. W przeszłości w sąsiedztwie obiektów wojskowych funkcjonowały ograniczenia w zabudowie (strefa ochronna). Do tej pory organy wojskowe powołując się m.in. na decyzję Komisji Planowania Przy Radzie Ministrów nr 055/76 z 15 lipca 1976 r. uznają istnienie strefy ochronnej dla jednostki wojskowej w Babkach. Potencjalna, nowa strefa ochronna terenu zamkniętego mogłaby zostać ustanowiona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
studium uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania
Obecnie obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Mosina z 25 lutego 2010 r. (w tym dniu zostało zatwierdzone uchwałą Rady Miejskiej w Mosinie nr LVI/386/10). Dokument ten należy uznać za nieaktualny. Teza ta wynika m.in. z faktu, że od 27 lutego 2013 r. opracowywany jest nowy dokument studium. Ponadto w kwietniu 2021 r. odrzucono projekt uchwały w sprawie aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Mosina (z 2010 r.) oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Prace nad nowym studium zainicjowane zostały uchwałą Rady Miejskiej w Mosinie nr XL/272/13.
Art. 10 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowiący podstawę prawną wyliczającą elementy, które należy uwzględnić oraz które należy określić w studium był od daty uchwalenia obecnie obowiązującego dokumentu nowelizowany 13-krotnie. Obecnie obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Mosina nie uwzględnia prawnych uwarunkowań wprowadzonych do Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym a wynikających w szczególności z ustaw:
z dnia 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 6 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu;
z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji;
z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw;
z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.
Obecnie obowiązujący dokument nie uwzględnia m.in. zaktualizowanych granic terenów szczególnego zagrożenia powodzią. Jednocześnie przy sporządzaniu tego dokumentu nie sporządzano bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę (przepisy odnoszące się do bilansowania wprowadzono w 2015 r.).
Należy jednoznacznie podkreślić, iż stwierdzenie nieaktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie wpływa na jego ważność. Cały czas można na jego podstawie sporządzać miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Stwierdzenie, w drodze uchwały, przez radę gminy, nieaktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, jest oceną rady gminy, że studium, jako akt polityki przestrzennej, nie odpowiada istniejącym uwarunkowaniom faktycznym i tym samym jest niewystarczającym instrumentem do prowadzenia właściwej polityki przestrzennej na terenie gminy.
W 2021 r. kontynuowano procedowanie nowego projekt dokumentu, w związku z rozpatrzeniem przez burmistrza uwag do wyłożonego w 2018 r. projektu studium.
W lutym 2022 r. projekt nowego studium wyłożono do publicznego wglądu.
miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Na terenie gminy Mosina obowiązuje 115 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Pokrywają one powierzchnię ponad 5 tys. ha.
Biorąc pod uwagę powierzchnię opracowanych planów miejscowych, Gmina Mosina znajduje się na 12 miejscu wśród 17 gmin powiatu poznańskiego. Mniejsze pokrycie planami mają m.in. gminy Dopiewo, Murowana Goślina, Stęszew, Buk i Kostrzyn. Jednocześnie zauważyć należy, iż Mosina jest piątą, największą powierzchniowo gminą w powiecie. Analizując powierzchnię całkowitą pokrytą planami, (w przypadku Gminy Mosina to 5.296 ha) zauważyć należy, iż jest to 6 wynik na 17 gmin. Największą powierzchnię pokrytą planami mają tylko Pobiedziska, Kórnik, Suchy Las, Kleszczewo i Tarnowo Podgórne.
Potwierdza to również analiza porównawcza Gminy Mosina na tle jednostek o podobnych uwarunkowaniach rozwoju: Ocena ogólna - Gospodarka.
115
Liczba MPZP
obowiązujących
ogółem
2
Liczba planów
uchwalonych
w 2021 r.
5 296
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
30,9%
Powierzchnia Gminy
objęta MPZP
W 2021 r. podjęto nowe uchwały dotyczące miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
uchwałę nr LIII/440/21 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 6 października 2021 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów części wsi Krosno i Krosinko;
uchwałę nr XLIX/420/21 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 14 sierpnia 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego część działki o nr ewid. 468/4, obręb Radzewice.
W 2021 roku przystąpiono do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego obszary pn. „Dolina Kopla” (część wsi Babki, Czapury oraz Daszewice), pn. „Daszewice - rejon ul. Kasztanowej” oraz północnej części wsi Rogalin.
Zmieniono także uchwałę nr XX/133/15 z dnia 29 października 2015 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów części Miasta Mosina oraz części wsi Sowiniec.
Wyrys ze studium dla MPZP dla terenów części wsi Krosno i Krosinko
MPZP obejmujący część działki o nr ewid. 468/4, obręb Radzewice
Przedłożono Radzie Miejskiej 3 projekty miejscowych planów miejscowych, które Rada zdecydowała się nie uchwalić w zaproponowanym przez Burmistrza brzmieniu:
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów przy ulicy Sowinieckiej, Gałczyńskiego, Leśmiana i Śremskiej w Mosinie;
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów części wsi Krosinko oraz części terenów miasta Mosina – etap II;
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów części miasta Mosina oraz części wsi Sowiniec – Etap I.
Procentowe pokrycie planami obrębów w Gminie Mosina, na podstawie opracowania "Analiza zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy Mosina w latach 2011-2020"
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego rozmieszczone są nierównomiernie w obrębie gminy. Najwięcej procentowo planów znajduje się w Mosinie i w funkcjonalnie związanej z nią wsią Krosno oraz dodatkowo w dwóch przylegających obrębach, tj. Borkowicach i Drużynie. Dużą reprezentacje posiada również północ gminy, tj. obręby Wiórek, Czapury, Babki i Daszewice oraz wschód, tj. Mieczewo, Radzewice i Krajkowo. Plany obejmują tereny zurbanizowane oraz przeznaczone w studium pod zabudowę. Drugą grupę stanowią plany tzw. interwencyjne. Zabezpieczają one gminę przed niekontrolowaną zabudową na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
W 2021 r. nowe MPZP pokryły część terenów Krosna, Krosinka oraz działki w Radzewicach, zabezpieczające obszary głównie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
decyzje o warunkach zabudowy
W 2021 r. Burmistrz Gminy Mosina wydał 156 decyzji o warunkach zabudowy, czyli mniej niż średniorocznie w latach 2011-2020, w których wydawano przeciętnie 185 decyzji. Ogółem od 2011 roku wydano łącznie 2.014 decyzji o warunkach zabudowy.
Wydane decyzje o warunkach zabudowy w latach 2011-2021
Największa liczba wydawanych decyzji była na terenie Mosiny co wprost związane jest z potencjałem miasta na terenie gminy.
Podobnie jak w 2020 r. stosunkowo duży procent wydanych decyzji dotyczył także północnych obrębów gminy oraz Pecnej. To efekt pogłębiającej się suburbanizacji Poznania (powiat poznański należał do obszarów o najwyższej aktywności budownictwa deweloperskiego w 2021 r.) i specyfiki terenu wynikającej z liczby mieszkańców, małego pokrycia terenu obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz dogodnego dojazdu transportem kolejowym.
Uchwała krajobrazowa - realizacja zadań związanych z sytuowaniem obiektów małej architektury, tablice reklamowych i ogrodzeń
29 maja 2018 r. Rada Miejska w Mosinie podjęła uchwałę nr LXIX/795/18 w sprawie przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonane.
Analizowane były dwa podejścia do zagadnienia:
dokładna inwentaryzacja wszystkich reklam na terenie gminy w odniesieniu do działki ewidencyjnej/adresu i następnie przygotowanie projektu uchwały określającej zasady i parametry - podejście to było o tyle ryzykowne, że w momencie podejmowania uchwały inwentaryzacja byłaby już nieaktualna, a koszt takiej inwentaryzacji byłby bardzo wysoki;
przygotowanie projektu uchwały w toku dyskusji z mieszkańcami, przedsiębiorcami tj. jakiego rodzaju reklamy akceptują, czego nie chcą, wspólne ustalenie parametrów i dopiero po podjęciu uchwały, stopniowa inwentaryzacja reklam w terenie w odniesieniu do działki budowlanej i egzekucja podatkowa - przepisy dopuszczają zróżnicowanie ustaleń, dla poszczególnych części gminy np. inne bardziej restrykcyjne przepisy dla centrum miasta, a np. lżejsze dla innych terenów np. działalności gospodarczej.
Analizy wskazały słuszność drugiego podejścia, jednakże przy założeniu, że rozwiązanie, które zadowoli w pełni wszystkie strony jest niemożliwe do wypracowania. Uchwała reklamowa to nie tylko uchwała "planistyczna", ale przede wszystkim podatkowa. Przygotowanie i wdrożenie uchwały reklamowej wiąże się przede wszystkim z odpowiednim przygotowaniem Referatu Finansowo-Budżetowego oraz Straży Miejskiej do inwentaryzacji, naliczania tej opłaty i jej egzekucji. Przygotowanie Referatu Finansowo-Budżetowego obejmuje także przygotowanie systemu finansowo-księgowego do tego celu.
Intensywne prace nad przygotowaniem własnej uchwały krajobrazowej Władze Gminy Mosina przeprowadziły w 2021 r.
Po pierwszym spotkaniu podjęto współpracę ze stowarzyszeniem 4acitvelife. Przygotowany został materiał do dalszych rozmów. Przygotowane zostały warsztaty szczególnie dla przedsiębiorców, właścicieli sklepów, punktów usługowych pod hasłem „Przestrzeń publiczna”, podczas których uczono jak skutecznie, z poszanowaniem prawa oraz oszczędnie reklamować swoją firmę. Warsztaty odbyły się 22 czerwca 2021 r. w świetlicy wiejskiej w Krośnie oraz 30 czerwca 2021 r. w Mosińskim Ośrodku Kultury.
Spotkaniem z dnia 18 listopada 2021 r. zakończono na etapie projektowym konsultacje społeczne dotyczące uchwały krajobrazowej. W spotkaniu udział wzięli pracownicy urzędu, mieszkańcy gminy, radni oraz aktywiści. W porównaniu do poprzedniego spotkania zainteresowanie było dużo większe, dlatego projektantki przedstawiły ponownie prezentację, która pojawiła się już na spotkaniu lipcowym. Dotyczyła ona konkretnych zapisów uchwały krajobrazowej w Gminie Mosina. Przedstawiono w niej definicje urządzeń reklamowych z obowiązujących ustaw, strefowanie gminy (różne regulacje dla różnych obszarów gminy) oraz dobre praktyki już stosowane w naszej gminie. W trakcie spotkania padło wiele pytań o wyjaśnienia poszczególnych zapisów oraz konkretnych uwag.
Po części udało się rozwiać wątpliwości podczas rozmowy, jednakże umożliwiono dodatkowo wszystkim zainteresowanym tematem, składanie wniosków również poprzez skrzynkę e-mailową do końca listopada 2021r. Wszystkie te uwagi zostaną przeanalizowane przez projektantki, które przygotowują ostateczny kształt projektu uchwały. Następstwem tych działań będzie skierowanie projektu do uzgodnień z odpowiednimi instytucjami.
inne programy realizowane przez gminę w związku z zarzadzaniem przestrzenią
Z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym nierozerwalnie wiąże się realizacja gminnych programów i strategii, wśród których wymienić należy:
Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Mosina na lata 2017-2027;
Program Opieki nad zabytkami dla Gminy Mosina na lata 2020-2023;
których realizację w 2021 r. szczegółowo przedstawiono w zakładce Pozostałe realizowane polityki, programy i strategie.
TERENY ZIELONE
82,9
Powierzchnia terenów zieleni (ha)
8 772
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
304
Drzewa posadzone w 2021 r.
691
Krzewy posadzone w 2021 r.